Puheenvuoro: Resurssiviisauden seurantaraportti 2022
10.10.2023
"Perussuomalaisten ryhmäpuheenvuorossa pohdittiin liikenteen päästöjä ja niiden tulevaisuuden vähennyshaastetta.
Tartuin tähän huomioon ja ajattelin täsmentää siihen liittyen, että suomalainen autoilu on tällä hetkellä lähihistoriallisesta perspektiivistä tarkasteltuna poikkeuksellisen nopeassa murroksessa. Tämä on todella tärkeää huomioida, myös itseni kannalta, vaikka en ajokorttia enkä siten myöskään autoa omista.
Suomen maassa henkilöautoista ensirekisteröitiin täyssähköautoja vuonna 2019 - vain 4 vuotta sitten - 1,7 %. Viime vuonna (2022) osuus oli noin 18 %. Miltei kymmenkertainen siis.
Entäpä tänä vuonna? Syyskuun loppuun mennessä henkilöautojen ensirekisteröinnistä yli 33 % oli täyssähköautoja. Eli yli kolmasosa. Huima kasvu jo verrattuna viime vuoden 19 %:n osuuteen. Bensiini- ja dieselautoja on rekisteröity tänä vuonna 46 % kaikista rekisteröinneistä. Tämä on noin puolet niiden vuoden 2019 osuudesta, joka oli tuolloin 91 %.
Tuleeko autoilu nyt jämähtämään näihin osuuksiin, vai tuleeko bensiini- ja dieselkäyttöisten ajoneuvojen osuus ensirekisteröinneistä jatkamaan pudotustaan? Mikäli seuraa pörssiyhtiöiksi listautuneiden autonvalmistajien tuotantosuunnitelmia, ensiautojen sähköistyminen tulee jatkumaan kiihtyvänä kehityssuuntauksena.
Kutsuisin tätä autoilun merkittäväksi rakenteelliseksi uudistukseksi, joka on tapahtunut ja tapahtumassa juuri tällä hetkellä. Vaikutus päästöihin tulee kiihtymään vielä tämän vuosikymmenen aikana, kun ensirekisteröinneissä tapahtuva murros tulee vaikuttamaan käytettyjen autojen kauppaan tavalla, jonka kehityskulku on mahdollista ennustaa jo nyt.
Nimittäin jos täyssähköautojen osuus ensirekisteröinneistä on nyt suuressa murroksessa, tulee niiden osuus käytettyjen autojen kaupasta aikanaan seuraamaan ensirekisteröintien murrosta. Ja tämä käytettyjen autojen kaupan murros tulee alkamaan jo tämän vuosikymmenen aikana.
Liikenteen päästöt tulevat siis paikallaan junnaamisen sijaan todennäköisesti lähtemään laskuun tulevien vuosien aikana, vaikka täällä valtuustossa ei tehtäisi yhtään mitään. Ja tämä tulee tapahtumaan Suomen perinteisesti iäkäs autokantakin huomioiden, koska muutos käytettyjen autojen kaupassa ja huoltopalveluissa tulee tuomaan osaansa päästövähennyksiin.
Muutos autokannassa on hyvä asia, ja voimme sitä toisaalta edistää esimerkiksi latauspisteiden rakentamiseen kannustamalla. Näin päästömme vähenevät liikenteen osalta pienin teoin, vaikka muutos on merkittävää ilmankin. Kohti sähköisempää autoilua siis - niin Järvenpäässä kuin lähikunnissakin - ja koko Suomessa."
Puheenvuoro on valtuutettu Henri Kontkinin kaupunginvaltuuston kokouksessa 10.10. käyttämä.