Joulukalenterin 13 luukku

13.12.2023

Olen Tuija Kuusisto, 60-vuotias tietohallintoneuvos, kaupunginvaltuutettu ja kaupunginhallituksen varapuheenjohtaja sekä kirkkovaltuutettu ja kirkkoneuvoston jäsen.

Synnyin Kotkassa, josta muutin Espooseen opiskelemaan. Olen myös asunut Tampereella, Pirkkalassa, Rajamäellä, Nurmijärven kirkonkylässä, Rovaniemellä ja Brysselissä. Järvenpäässä olen asunut yhteensä 14 vuotta Teriojalla ja nyt Mankalassa.

Maailmalla asuminen ja eläminen antavat hyvää perspektiiviä toimia luottamushenkilönä kaupungissa ja seurakunnassa. Olen nähnyt miten eri tavoin

kaupunkia voi kehittää ja miten se näkyy asukkaille. Kokemusteni pohjalta minulle on tullut tärkeäksi säilyttää myös luontokohteita ja puistoja lähellä asuntoja. Suunnitella liikenneväylät siten, että liikkuminen niin autoilla, kävellen, pyöräillen kuin julkisilla kulkuneuvoillakin on vaivatonta. Ottaa päätöksenteossa perheiden ja eri ikäisten kuntalaisten arjen sujuminen huomioon. Pohtia koulumatkojen ja koulunkäynnin turvallisuutta ja myös rollaattorilla liikkuvan henkilön tarvetta käydä välillä kaupassa.

Olen asunut puolet elämästäni kerrostaloissa ja puolet pientaloissa: rivareissa, erillistaloissa ja omakotitaloissa. Olen myös asunut useiden vuokraisäntien ja -emäntien vuokralaisena sekä omistusasunnoissa. Tältä pohjalta tahdon edistää monipuolisesti erilaisia asumisvaihtoehtoja kaiken ikäisille uusille ja nykyisille järvenpääläisille.

Perheeseeni kuuluvat aviomies sekä aikuinen tytär perheineen ja kaksi aikuista poikaa. Harrastan lenkkeilyä, kuntosalia ja jumppia. Metsissä vaeltelu on minulle mieluisinta puuhaa keväisin, kesällä ja syksyllä. Kuva on otettu Teijon kansallispuistossa, jossa käymme usein patikoimassa.

Valtuustoryhmämme puheenjohtajana ja kaupunginhallituksen varapuheenjohtajana minulle on tärkeää avoin vuorovaikutus ja viestintä sekä hyvä yhteistyö kaikkiin eri suuntiin. Näitä ovat kaupungin viranhaltijat, kaupunginhallitus ja -valtuusto, oma ryhmä ja muut poliittiset ryhmät, kaikki kaupunkilaiset. Jokaiselta voi oppia jotakin joka päivä. Oma seurakunta on minulle tärkeä yhteisö hiljentyä arjen keskellä.

Toivon meille kaikille rauhallista joulunaikaa ja iloista vuotta 2024!