Hyvinvointialue: Digi helpottaa jokaisen hoitoon pääsyä

20.12.2023

" ALUEVALTUUTETTU Willem van Schevikhovenin mukaan Keski-Uudellamaalla asukkaat voivat käyttää jo melko laajasti erilaisia digitaalisia palveluja, mutta paran-nettavaakin on vielä.


Digipalvelujen käytettävyyttä tulee parantaa, jotta niitä pääsisi oikeasti käyttämään. Nykyisinkin on olemassa kattaus erilaisia digipalveluita reseptin uusimisesta oman voinnin itsearviointiin. Lähtökohta on hyvä, mutta tekemistä on vielä paljon. 

Digitaalisten palvelujen lisäämisestä vallitsee Keski-Uudellamaalla laaja yhteisymmärrys, ja hyvinvointialueohjelmassa linjataan digipalveluiden kehittämisen tärkeydestä, van Schevikhoven kertoo.


Helppokäyttöisyys äärimmäisen tärkeää

Van Schevikhoven pitää etä- ja digitaalipalvelujen hyötynä asukkaalle sitä, että sen voi hoitaa kotona puhelimella. Näin potilaalta säästyy aikaa ja rahaa. 

Hyvinvointialueen näkökulmasta tilanne on samanlainen, eli aikaa ja rahaa säästyy. Samoilla seinillä voidaan palvella useampia asiakkaita ja erityisesti heitä, jotka eivät pysty käyttämään digitaalisia palveluja. Jotta digipalvelut olisivat aidosti jokaisen saatavilla, on van Schevikhovenin mielestä äärimmäisen tärkeää, ettei järjestelmistä tehdä liian vaikeita. Varsinainen asia, eli esimerkiksi etävastaanotto, ei saa jäädä muun it-projektin jalkoihin.

Jos on liikaa ominaisuuksia käyttäjälle ja paljon käsin tehtävää tiedonpäivitystä ammattilaiselle, on se kaikki pois helppokäyt töisyydestä ja hoiva-ajasta, van Schevikhoven alleviivaa. Hänen mielestään digitaalisten palvelujen toteuttamisessa tulisi hyödyntää valmiita ratkaisuja, kuten vaikkapa Teamsia. Kun alusta on asiakkaalle todennäköisesti jo muualta tuttu, helpottuu palvelun käyttäminen.

Rahaa säästyy myös, kun hyödynnetään testattua tekniikkaa, van Schevikhoven summaa.


OmaKannasta pääsee jo tällä hetkellä esimerkiksi uusimaan reseptejä. Van Schevikhoven lähtisi laajentamaan etävastaanottojen ohella digitaalisia palveluja entistä paremmin chattirobotin puolelle.

Yksityisellä puolella on jo hyviä chattibotteja, jotka osaavat kysymyksien avulla ohjata potilasta

oikeaan suuntaan.


Kuvattu älykkäämpi chat-palvelu auttaisi van Schevikhovenin mielestä lähipalveluita ja puhelinvastaanottoa resurssipulassa. Käsiä vapautuisi muuhun tekemiseen, kun chattibotti ohjaisi ihmisiä oikeisiin paikkoihin.


Palvelu voidaan rakentaa poluksi, jossa botti kyselee ja kertoo vastauksia sekä tarvittaessa ohjaa oikean tiedon äärelle. Ketkä saavat esimerkiksi influenssarokotteen tai kehen olla yhteydessä mistäkin vaivasta?


Vastaavaa tekniikkaa voisi van Schevikhovenin mukaan hyödyntää myös esimerkiksi hyvinvointialueen laskutuksessa.

Digipalvelujen käytön laajentamisen ei tule rajoittua pelkästään hoitotyöhön.


Kaikkia lähipalveluja ei olla korvaamassa digitaalisesti Hyvinvointialueella on van Schevikhovenin mukaan riittävän leveät hartiat digitaalisten palveluiden ylläpitoon, mutta digiloikat hän ulkoistaisi laadun takaamiseksi.Van Schevikhoven aloittaisi itse digitaalisiin palvel uihin siirtymisen niistä tehtävistä, joihin menee nykyisin eniten henkilötyövuosia.

Aloitettaisiin kriittisimmästä päästä, josta myös hyödyt olisivat suurimmat.


Digitaalista palveluista säikähtäneille asukkaille van Schevikhoven vastaa, ettei kaikkia lähipalveluja

olla suinkaan korvaamassa digitaalisella vaihtoehdolla.


Digitaalisiin palveluihin kykenevät ihmiset tulisi hänestä ohjata niihin, jolloin jäljelle jääville pystytään takaamaan hoito entistä laadukkaimmilla lähipalveluilla. Jokaiselle tulee kuitenkin taata palveluihin pääsy.

Jokaista ei kannata tunkea samaan muottiin. Kyllä se isomummo saa jatkossakin live-lääkärin palve luita, van Schevikhoven muistuttaaloppuun.


SANTERI NOUSJOKI

Artikkeli on julkaistu osana Kokoomuksen Keski-Uudenmaan aluevaltuustoryhmän Sinituuli-lehteä: https://digiplus.fi/www/tabloid/Kokoomus_Uusimaa/Keski-Uusimaa_2_23/index.html#  "