Ерädemokraattista voimapolitiikkaa

22.3.2024

Seán McLoughlin

Lakkoilu on tärkeä perusoikeus. Lakkoilu kuuluu palkansaajien työkalupakkiin yhtenä viimesijaisista keinoista työnsä hinnoitteluun vaikuttamiseksi. Työehtojen ja palkkatason puolustamiseksi tai parantamiseksi on voimassa olevien sopimusten puitteissa täysin hyväksyttävää lakkoilla. Sen sijaan poliittiset lakot, joilla osoitetaan mieltä vaaleilla mandaattinsa saanutta hallitusta ja eduskunnan enemmistöä kohtaan ovat eettisesti vähintäänkin kyseenalaisia. Suomessa käytiin huhtikuussa 2023 eduskuntavaalit, joiden tuloksen pohjalta nykyinen hallitus on muodostunut. On demokratian näkökulmasta kestämätön tilanne, jos ammattiyhdistysliikkeen tai minkä tahansa muun eturyhmän jäsenkortti oikeuttaa useampaan kuin siihen yhteen Suomen perustuslain jokaiselle yli 18-vuotiaalle kansalaiselle suomaan ääneen.

Suomen julkinen talous sekä ennen kaikkea kansantalous huutavat uudistuksia. Bruttokansantuotteemme asukasta kohden on vain niukasti yli vuoden 2008 tason. Jäämme työn tuottavuuden kehityksessä verrokkimaista pahasti jälkeen ja meillä on Pohjoismaiden heikoin työllisyysaste. Työmarkkinamme ovat jäykät. Väestömme ikääntyy ja yhteiskunnassamme maksettavien tulonsiirtojen määrä kasvaa. Kaikki tämä lisää entisestään painetta julkiseen talouteemme, joka velkaantuu yhä voimakkaasti. Niin valtio kuin kunnat ja nyt hyvinvointialueet ympäri maamme joutuvat tekemään kipeitä leikkauksia kansalaisten palveluihin sekä investointeihinsa.

Tuore hallituksemme tarjoaa tähän hetkeen antoisimman mahdollisen pohjan aitojen rakenneuudistusten toteuttamiseksi Suomen talouden niin julkisen sektorin kuin kansantalouden palauttamiseksi kestävän kasvun uralle. Ilman uudistuksia ja rohkeutta tehdä niitä Suomi taantuu ja olemme yhteiskunta, jonka parhaat ajat ovat takana päin. Yhteiskunnassamme on vakiintuneita eturyhmiä, joille vallitseva asioiden tila sopii varsin hyvin. Nämä eturyhmät kaivautuvat luonnollisesti yhä syvemmälle poteroihinsa, kun aistivat asemansa vaarantuvan. Toimillaan demokraattisesti valitun hallituksemme painostamiseksi Ay-liike pitää koko yhteiskuntaa panttivankinaan. On kestämätöntä, että vaikutusvaltaiset eturyhmät kiristävät yhteiskuntaamme vaatien kukin oman osuutensa alati kutistuvasta yhteisestä kakusta.

Seán McLoughlin

Kaupunginvaltuutettu (kok.)