Mielipide: Nyt tarvitaan järkeä ja sydäntä

31.3.2023

Nämä eduskuntavaalit ovat poikkeuksellisen kiinnostavat. Elämme kansainvälisesti epävarmassa, jopa vaarallisessa maailmassa. Samaan aikaan kotimaamme asiat ovat monin osin rempallaan: Hoitoon on vaikeaa tai jopa mahdotonta päästä. Peruskoulutuksen tulokset ovat jatkaneet laskemistaan. Vanhusten hoivapaikkoja joudutaan sulkemaan, koska hoitajia ei riitä. Valtio velkaantuu pelottavaa vauhtia. Ja työvoimasta on pulaa.

Tällaisessa tilanteessa tarvitsemme sekä rationaalista ajattelua että lämmintä sydäntä, jotta voimme pelastaa hyvinvointivaltiomme. Edessämme ovat taloudellisesti haastavat ajat, joiden aikana useat menomme tulevat edelleen nousemaan. Puolustuskykyymme tulee panostaa, tarvitsemme lisää poliiseja katujen turvallisuuden takia ja ikäluokkamme vanhenevat.

Edessämme on säästöjä, mutta säästöjä ei tule tehdä kaikkein heikoimpien kustannuksella. Voimme leikata anteliaimpia asumistukia, jotka nostavat yleisesti vuokratasoa. Samoin voimme lyhentää ansiosidonnaisen työttömyysturvan kestoa – tämä ei koske kaikkein heikoimmassa asemassa olevia. Koko valtion budjetti on käytävä ajatuksella läpi ja etsittävä säästökohteita, jotka eivät tuota kärsimystä. Tällaisia kohteita löytyy varmasti ja paljon.

Emme voi jatkaa niin, että hoidamme ongelmiamme vain hallinnollisilla päätöksillä ja uusien organisaatioiden rakentamisella. Erilaiset hallinnolliset ratkaisut kuten hyvinvointialueet uhkaavat käydä kalliiksi toimintatavaksi samalla, kun palvelut heikkenevät. On keskityttävä käyttämään verovarat tehokkaasti ja erityisesti kansalaisia palvellen – ei organisaation hyvinvointia palvellen.

Tarvitsemme sydäntä, jolla täydennämme järjen loogisia ratkaisuja. Pidetään kaikki mukana ja erityisesti puretaan erilaisia kannustinloukkuja, jotka estävät ihmisiä tekemästä lisää työtä. On järjetöntä, että toimeentulotuella elävän ihmisen ei kannata tienata kuukaudessa yli 150 euroa. Jos hän tienaisi tuon lisäksi esimerkiksi ylimääräisen 200 euroa, vastaava summa vähennettäisiin häneltä täysimääräisesti toimeentulotuesta. Hänen rajaveroasteensa on siis 100 %! Tämä on vakava ongelma ja erilaisia kannustinongelmia on valtavasti sosiaaliturvan ja pienten tulojen rajapinnassa. Jos saamme ihmiset edes osin työhön, säästämme sekä kustannuksissa että annamme heille mahdollisuuden tienata enemmän.

Pidetään huolta ihmisistä, kun heillä on vaikeaa. Mutta autetaan ihmisiä parantamaan omaa tilannettaan – tämä on sekä taloudellisesti että ihmisarvon kannalta kannattavaa. Nyt tarvitaan sekä järkeä että sydäntä – säästöjä, kannusteita ja turvaverkkoa, jotta Suomi menestyy.

Petri Graeffe (kok), eduskuntavaaliehdokas, kaupunginvaltuuston puheenjohtaja, yrittäjä

Mielipidekirjoitus on julkaistu Keski-Uusimaassa 30.3.2023.